Portal ASG Bielsko!

MilSim - podstawowa wiedza

Tu można dyskutować na temat taktyki każdego rodzaju, również stosowanej w airsofcie (a właściwie przede wszystkim).

MilSim - podstawowa wiedza

Postprzez Stevo » Czw Sie 05, 2010 9:57 pm

Nie wiem czy pasuje do działu "Taktyka", no ale... Nie jest to także manual jakiegoś pro-experta, tylko to, co spłodziłem na "Whiskey Tango Foxtrot" byśmy mogli się jakoś ogarnąć. Danego mogą nie być adekwatne, mogłem też coś pomieszać, jednak udostępniam, bo a nuż się komuś przyda :P

Poniżej dokumenty od 8KPG, z którymi sugeruję się zaznajomić w pierwszej kolejności!!!

Indywidualne obowiązki członków patrolu
Procedury patrolu



Przykładowa tabela kodowa

Image

FAQ

Co to są szczeliny czasowe?
Szczeliny czasowe to części godziny kiedy dowództwo i ogólnie wszyscy radiooperatorzy powinni mieć włączone radia na ustalonych częstotliwościach.
Np. szczelina :40 - :55 Przed 1200 31/07 oznacza, że przed 12:00 31/07 pomiędzy 40 a 55 minutą każdej godziny, radiooperatorzy mają być na nasłuchu na częstotliwości ustalonej na okres Przed 1200 31/07.
Oczywiście część radiooperatorów będzie cały czas na nasłuchu, ale w te okresy jest to obowiązkowe.

Co to są częstotliwości (na tabeli kodów)?
Są to częstotliwości do komunikacji między oddziałami w danym okresie.
Np. 446.000 MHz Przed 1200 31/07 oznacza, że przed 12:00 31/07 oddziały komunikują się na częstotliwości 446.000 MHz

Co to są Hasło, Odzew, Hasło Alarmowe?
Hasła i odzewy służą do bliskiej autoryzacji.
Np. Hasło: Piła, Odzew: Deska Przed 1200 31/07 oznacza, że przed 12:00 31/07 osobę autoryzuje się słowem "Piła" - poprawna odpowiedź na autoryzację to "Deska".
Hasło alarmowe służy do autoryzacji szybkiej, np. podczas szybkiego wycofywania się w kierunku własnej linii obronnej. By własny oddział nie otworzył ognia w wycofujących się, krzyczy się w tym przypadku "Żubr".

Co to są przesunięcia?
Przesunięcia służą utrudnieniu przeciwnikowi odszyfrowania słowa kodowego używanego do autoryzacji radiowej i kodowania współrzędnych.
Np. Przesunięcie -1 Przed 1200 31/07 oznacza, że przed 12:00 31/07

Na autoryzację:
"2" odpowiemy "GOLF"
"1" odpowiemy "ALFA"
"HOTEL" odpowiemy "5"

Pozycję 4357811 5502271 zakodujemy:
ZULU ROMEO ECHO HOTEL OSCAR ALFA ALFA break ECHO ECHO KILO GOLF GOLF HOTEL ALFA

Siatka współrzędnych Pułkowo 1942

Fragment mapy
Image

Mapa z GPS Garmin
Image


Opiszę to po "nieprofesjonalnemu" bo sam nie jestem ekspertem:

Odczytywanie współrzędnych z mapy (jeśli np. nie mamy GPS)

Pierwsze dwie cyfry szerokości naszej pozycji możemy odczytać z kwadratu "1" gdzie znajduje się 4 cyfrowa reprezentacja współrzędnej całego kwadratu - a mianowicie 43 - znajdują się także co jakiś czas przy krawędzi mapy
Pierwsze dwie cyfry długości naszej pozycji możemy odczytać z kwadratu "2" gdzie znajduje się 4 cyfrowa reprezentacja współrzędnej całego kwadratu - a mianowicie 55 - znajdują się także co jakiś czas przy krawędzi mapy

Załóżmy, że chcemy podać pełne współrzędne punktu "3"

Szerokość:
43 (patrz wyżej) 61 (duże cyferki w pionie nad naszym punktem na krawędzi mapy - nad napisem "Lipowa") 300 (dzieląc kwadrat na 1000 części odliczamy tyle części ile dzieli nas od początku kwadratu do punktu. Jak widzimy współrzędna rośnie w prawo, a nasz punkt znajduje się mniej-więcj w 3/10 kwadratu - stąd 300)
Pełna szerokość to zatem 4361300

Długość:
54 (patrz wyżej widzimy, że przekraczamy próg 00, więc spadamy ze współrzędną o 1 z 55 na 54 - co jakiś czas na krawędzi podana jest ta wartość - np. przy 00 jest napisane małe 55 - na pełnej mapie nieco niżej napisane jest także 54) 99 (duże cyferki w poziomie na lewo od naszego punktu na krawędzi mapy - nad napisem "woj. katowickie") 200 (dzieląc kwadrat na 1000 części odliczamy tyle części ile dzieli nas od początku kwadratu do punktu. Jak widzimy współrzędna rośnie do góry, a nasz punkt znajduje się mniej-więcej w 2/10 kwadratu - stąd 200)
Pełna szerokość to zatem 5499200

Pełne współrzędne punktu "3"+ to 4361300 5499200

Znalezienie współrzędnych na mapie

W drugą stronę po prostu - weźmy przykład ze zdjęcia odbiornika GPS skonfigurowanego pod Pułkowo 1942.
Współrzędne to 4357179 5504270

Zaczynamy od górnej krawędzi - odczytujemy z kwadratu 1 lub krawędzi mapy pierwsze dwie cyfry (43), następnie szukamy kolejnych 2 cyfr (głównych) na krawędzi mapy. Teraz sprawdzamy w jakiej części kwadratu się znajdujemy - 179 to prawie 200 więc jesteśmy mniej więcej w 1/5 (200/1000) kwadratu od lewej strony.

Teraz lewa krawędź - znajdujemy zgrubną długość (55) następnie linię o numerze 04. Teraz sprawdzamy w jakiej części kwadratu się znajdujemy - 270 to prawie 250 więc jesteśmy mniej więcej w 1/4 (250/1000) kwadratu od dołu.

Na przecięciu tych 2 linii znajduje się nasza pozycja.

Tipsy: Dwie pierwsze cyfry możemy często pominąć, bo wiemy mniej więcej w jakim rejonie się znajdujemy i patrzymy od razu na cyfry 3 i 4. Dobrze jest też najpierw zlokalizować sobie kwadrat przy użyciu pierwszych 4 cyfr (lub cyfry 3 i 4) a następnie się dopiero bawić w dzielenie kwadratu na 1000.

Materiały znalezione przez Szelesta - dotyczące także Pułkowo 1942 - Mapy papierowe a odbiornik GPS

Autoryzacja transmisji radiowej

Było już wspomniane przy okazji przesunięć, ale dla przykładu zasymulujmy sobie przykładową konwersację:

Czas: 11:00 31/07 (przesunięcie +1)
Słowo kodowe to:
G R Z E C H O T K A
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0


Elektryk jeden, Elektryk Jeden, tu Złota Rączka jeden, odbiór.

Złota Rączka jeden, tu Elektryk jeden, odbiór.

Elektryk jeden, autoryzuję, Hotel, odbiór.

Złota Rączka jeden, autoryzacja to siódemka, odbiór.

Elektryk jeden, przyjąłem, kątownik, odbiór.

.... dalszy ciąg konwersacji.

Możemy autoryzować literą (wtedy odpowiedzią jest liczba), albo liczbą (wtedy odpowiedzią jest litera). Nic nie stoi na przeszkodzie by autoryzować dwa razy pod rząd w razie braku pewności (choć należy tego unikać).
Jak widzimy na tym przykładzie, na autoryzację Hotel (6) poprawną odpowiedzią była "siódemka" z racji przesunięcia +1 w danym przedziale czasowym.

Kodowanie pozycji

Było już wspomniane przy okazji przesunięć, ale dla przykładu zasymulujmy sobie przykładową konwersację:

Czas: 12:00 01/08 (zerowe przesunięcie)

Elektryk jeden, Elektryk Jeden, tu Złota Rączka jeden, odbiór.

Złota Rączka jeden, tu Elektryk jeden, odbiór.

Tutaj autoryzacja

Elektryk jeden, klucz, odbiór.

Złota rączka, daj mi dwa, odbiór. (prośba o czas na odczytanie i zakodowanie pozycji - dwie minuty)

Elektryk jeden, przyjąłem, odbiór.

Zakładamy, że oddział Papa Delta jest w pozycji 1122449 7457456.
Słowo kodowe to:
G R Z E C H O T K A
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
Mijają około 2 minuty...


Złota rączka, złota rączka, oddział poziomica Golf Golf Romeo Romeo Echo Echo Kilo break Oscar Echo Charlie Oscar Echo Charlie Hotel, odbiór.

Elektryk jeden, przyjąłem, w warsztacie już nie śmierdzi, powtarzam, w warsztacie już nie śmierdzi. Bez odbioru.

Komunikacja niewerbalna
Jakby co to wizualnie (choć nie najlepiej) przedstawione są tu: http://www.airsoftgent.be/dbase/hands.htm

Obowiązują:
  • Liczby 1-9
  • You (Ty)
  • Me (Ja)
  • Come (Chodź / Chodźmy / Naprzód)
  • Listen or I hear (Słuchaj / Słyszę)
  • Watch or I See (Obserwuj / Patrz / Widzę)
    Image
  • Stop (Zatrzymać się)
    Image
  • Freeze (Zamrzeć / Ani drgnąć)
    Image
  • I Understand (Rozumiem)
  • I don't understand (Nie rozumiem)
  • Przerwij
    Image
  • Crouch or Go Prone (Przyklęknąć / Paść na ziemię)
    Image
  • Powstań
    Image

Ponadto
  • Obrona okrężna / Zająć teren (tak jak na wspomnianej stronie "Rally Point")
    Image
  • Nieprzyjaciel (kciuk w dół)
    Image
  • Niezidentyfikowany (kciuk poziomo)
    Image
  • Przyjaciel (kciuk w górę)
    Image
  • Przeszkoda terenowa (pięść kilkukrotnie oddalająca się i zbliżająca od głowy)
    Image
  • Zwiększyć odstępy - j.w. tylko że otwarta dłoń zamiast pięści zwrócona OD głowy
    Image
  • Zmniejszyć odstępy - j.w. tylko że otwarta dłoń zamiast pięści zwrócona DO głowy
    Image
  • Formuj linię bojową
    Image

Znaki patrolowe pokazuje się ZAWSZE słabą ręką (lewa dla praworęcznych) i na wysokości twarzy bo tam z zasady odruchowo kierujemy wzrok.
Uwaga - każdy komunikat niewerbalny (zresztą werbalny też) powinien być powtórzony przez całość oddziału, tak by wszyscy go zobaczyli/usłyszeli.

Reakcja na kontakt
Dotyczy reakcji podczas patrolu. Poza patrolem / podczas akcji może nastąpić natychmiastowe otwarcie ognia, próba autoryzacji etc. Jeśli jednak idziemy w patrolu to postępujemy jak poniżej:

Wróg nas nie widzi, ale my zauważyliśmy wroga - osoba która zauważyła wroga nieruchomieje i przyjmując postawę strzelecką mierzy we wroga. Dlaczego: być może wróg w ogóle nas nie zauważy, co zawsze jest pozytywnym rozwojem sytuacji. Poza tym gdy członkowie patrolu obrócą się by sprawdzić sytuację (lub po prostu zobaczą przed sobą) i spostrzegą innego członka patrolu mierzącego w bezruchu w coś, to: 1) będą wiedzieli, że zauważony został domniemany wróg 2) będą wiedzieli gdzie został zauważony.

Nie wiemy, czy zauważyliśmy wroga... - a chcemy to sprawdzić przez przyrządy celownicze. By nie dać fałszywego komunikatu pozostałym członkom patrolu, kładziemy kolbę na ramię (a nie w dołku strzeleckim) oraz stoimy wyprostowani. Da to jasny sygnał, że wyłącznie obserwujemy.

Zauważyliśmy wroga, który zauważył nas lub Otworzono ogień do patrolu - O ile nie zostało określone inaczej otwieramy ogień w kierunku wroga (co najmniej średniej długości seria na początku (min. 20-30bb. KM - min. 80bb) i padamy na ziemię. Następnie przechodzimy w ogień pojedynczy - nie pozwalamy przeciwnikowi pokryć nas ogniem i czekamy dalsze rozkazy. Uwaga - strzelamy nawet jeśli znamy jedynie przybliżony kierunek a nie widzimy samego celu. Dokładniej zostało to opisane w dokumencie od 8KPG

Nie potrafię podać przepisu na sukces, ale mogę podać przepis na osiągnięcie porażki. Spróbuj zadowolić wszystkich.
Org: Golan Heights 1/2, Xin Quo Quan, FDTD, Silent Hill 1/2, Sparrow, WTF, Heat Wave, Insertion Point 1/2/3/4/5, NightOps, Cartel Wars, Trash Wars, IngressOps, Comm Interrupt
Awatar użytkownika
Stevo
Bunker Builder
Bunker Builder
 
Lata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwaLata członkostwa
 
Posty: 2788
Rejestracja: Pon Mar 26, 2007 4:56 pm
Miejscowość: Wapienica City
Ekipa: SGO

Wróć do Taktyka

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron